دیشب دوست عزیزی به من پیام داد که پیامش به شرح زیر است:

سلام. باور کنید صیغه ست که دارن به اسم حضرت علی و اسلام این کار رو انجام می دن!

و نزدیک نشوید، بدرستی که آن و راه بدی است. (اسراء - 32)

و هنگامی که ‌ای انجام می‌دهند می‌گویند: «پدران خود را بر آن یافتیم و خداوند ما را به آن فرمان داده است!» بگو: «خداوند به فحشا فرمان نمی‌دهد. آیا چیزی به خدا نسبت می‌دهید که نمی‌دانید؟» (اعراف - 28)

کسانی که دوست دارند در میان افراد با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید. (نور - 19)

و کسانى که (وسیله) ازدواج نمى‏‌یابند باید عفت ورزند تا خداوند آنان را از فضل خویش توانگرشان گرداند. (قسمتی از آیه 33 نور)

و اما جواب من به ایشان:
شما گفتید که عقد موقت همان می‌باشد. و برای اثبات حرف خود از آیه قرآن دلیل آوردید، در حالی که این آیات هیچگونه دلالتی بر اینکه صیغه موقت همان است ، ندارد، بلکه تنها چیزی که از این آیات بدست می‌آید آن است که از فحشا و خودداری کنید.
حال چگونه از این آیات استفاده می‌شود که عقد موقت همان است؟ 
عقد موقت یا همان ازدواج موقت از دو طریق ثابت می‌شود:
1_ روایات:

امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: اَلْمُتْعَةُ نَزَلَ بِهَا الْقُرْآنُ وَ جَرَتْ بِهَا السُّنَّةُ مِنْ رَسُولِ اللّهِ:  حکم متعه در قرآن نازل شده و سنت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بر طبق آن جارى گردیده است .
تفسیر  برهان ، جلد ۱، صفحه ۳۶٠

2_ آیه قرآن:

فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ  لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللّهَ کانَ  عَلیماً حَکیماً (۲۴ نساء)
ترجمه:
و نى را که متعه (ازدواج موقت) مى کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید. (بعداً  مى توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید) خداوند، دانا و حکیم است.

شیوه استدلال به آیه:
کلمه  متعه  که  اِسْتَمْتَعْتُمْ  از آن گرفته شده است، در اسلام به معنى ازدواج موقت است، و به اصطلاح در این باره حقیقت شرعیه مى باشد، گواه بر آن این است که این کلمه (متعه) با همین معنى در روایات پیامبر(صلى الله علیه وآله) و کلمات صحابه مکرر به کار برده شده است. 
اگر این کلمه به معنى مزبور نباشد، باید به معنى لغوى آن یعنى  بهره گیرى  تفسیر شود، و در نتیجه معنى آیه چنین خواهد شد:  اگر از ن دائم بهره گرفتید مهر آنها را بپردازید . در حالى که مى دانیم پرداختن مهر مشروط به بهره گیرى از ن نیست.

برگرفته از تفسیر نمونه آیت الله مکارم


#خانه_دوست #صیغه #عقدموقت #صیغه_موقت #عقددائم #متعه # #فحشا #مهریه #تفسیرنمونه #تفسیر_نمونه #مهر #مهریه



مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کربلایی رضا ملایی دبیرستان محمد کشاورز جود شکوفه باران گروه نرم افزاری سافت دکور خوشمزه ترین مزه ها ازاده کاراته کار وبلاگ دکتر عباسعلی قربان صباغ اخلاق Wayne ستاره صدا [ دانلود آهنگ و موزیک جدید با لینک مستقیم ]